Bence ErasmusON

Bence ErasmusON

9. Szaunázás

2019. november 09. - Bennettailor

Soha életemben nem szaunáztam még annyit, mint Oslóban, Norvégiában. Csütörtök este érkeztem Oslóba, de már szombat este megtaláltam a helyet, amibe első látásra beleszerettem. Ez a hely a Salt Art & Music. Ez egy szauna, ami teljesen független bármiféle fürdőtől vagy uszodától. Magyarországon vagy Ausztriában csak a fürdőkben találkozunk szaunákkal. Norvégiában teljesen természetes, hogy vannak szaunák melyek nem részei a fürdőknek vagy uszodáknak.

salt-art-music-oslo-badstu-1240x1060.jpg

A Salt a Langkaia-án található az Oslo fjord mellett közvetlen így mikor felforrósodtunk a szaunázástól, oda ugrottunk be, hogy lehűsítsük magunkat. Két, illetve most már, három részből áll a szauna. Az egyik egy háromszög alakú házban lépcsőzetes padokkal, nagyjából úgy néz ki, mint egy egyetemi előadóterem, a padok előtt pedig kis fa tüzelésű kályhák vannak. Ez a rész kb. 50-60 ˙C-os. A másik egy kisebb szauna, elektromosan fűtött, ami szintén ugyanilyen meleg. Nekem a kedvencem a nagy hordó volt a legmelegebb szauna kb 80-90˙C-os. Sokkal kisebb ezáltál gyorsabban felmelegszik s ott is egy fatüzelésű kályha szolgálja a forróságot. Ezt egyébként egy hordóból alakították szaunává. Télen mikor kimentem a hóba a forróságból, az egész testem gőzölgött, aztán be a dézsákba vagy a fjordba beleugrani, hogy lehűtsem magamat. Majd fázósan visszarohantam/tunk és ott is gőzölgött a testünk. Gyakorlatilag, mint egy gőzfürdőben úgy éreztük magunkat.

Volt egy másik úgynevezett flooting sauna is a KOK. Gyakorlatilag egy hajó volt és szauna egyben. A Salt-hoz képest sokkal kisebb, de előnye, hogy a vízen van így nem hűlünk ki míg kiérünk a szaunából.

isbad-kok-photo-tor-johansen.jpg
A másik szaunába, ahol, ami a part túloldalán volt, csónakokkal vittek át minket. Megörökíteni nem tudtam mert mindenem az öltözőben volt. De hideg volt az Oslóban április vége felé. Mondtam is: Mire odaérünk, megfagyunk, mindenki nevetett. A szaunafanságom sok mindenben megnyilvánult. Pl. állandóan tettem vizet a kályhára, már-már túlsokszor. A legszebb az egészben, hogy a norvégok szóltak rám, hogy hagyjam abba. Mikor a vizet ráöntöttük én vagy valaki más a törölközővel is felkavartuk a meleget, s akkor a forró levegő marta, égette az arcunkat. Ezután pedig a jeges vízbe ugrás felért a megváltással.
A KOK egy külön történet. Épp tervezgettem, hogy utazok Svédországba, Göteborgba. Busszal kb. 3,5 órányira van Oslótól. Én nem mentem mert akkor volt a nagy szauna nap, amikor különböző szaunákat próbálhattunk ki. Svédország megvár, de a szauna nap elmúlik-mondtam én. A jegy kb. 200 korona volt (6000 HUF) és 3 különböző szaunát próbálhattunk ki. A Salt-ot, a KOK-ot és egy másikat is ami a part másik végén van. A KOK szauna kb 50 méterre volt a Salt-tol, s én pedig egy szál fürdőgatyában és papucsban mentem oda. Nagyot is néztek az arra járó emberek, turisták, hogy mekkora egy szauna fan ez az ember.


Egy finn sráccal is találkoztam egyszer, aki Oslóban volt turistáskodni. Azt mondta, az a legjobb szauna amikor már ég az ember haja. Azt is hozzátette, hogy amikor a forráság után a hidegbe ugrok az jó a szív és érrendszernek. Sokféle emberrel találkoztam ott, és szaunázás közben beszélgettünk mindenféléről. Volt egy francia srác, aki ott dolgozott. De szép számmal akadtak németek is. A személyzet pedig közel állt a közönséghez, barátságosak, kedvesek, nyitottak voltak. A karszalag, amit megveszünk az 3 órára érvényes.

(Nekem amúgy az a 3 óra meleg is kevés volt :D)

Ezután a 3 vagy 4 óra után, merthogy volt olyan, hogy kaptunk fél óra extra időt. (Legalábbis ilyen egyszer fordult elő a személyzet jóvoltából.) Mentem el enni mert egy ilyen hosszú szaunázás eléggé kifárasztja és éhessé teszi az embert. Hol a mekibe, hol pedig a Bislett Kebab House-ba kebabozni. Aznap este nem is ettem akkor már semmit.

 

A vízpart nagyon meredek és egy létrán kell lemenni, ha valaki esetleg fürdőzni akar. Az elég hideg főleg januárban a mínusz fokokban. Én nem mertem beugrani mert a meredekség látványa elriasztott. A beugrásom úgy történt, hogy elhatároztam magam, hogy akármi lesz én beugrok. Egy kedves Ausztrál lány Sarah vette fel videóra az egészet megörökítés céljából. Én egy szál fürdőgatyában voltam, a legmelegebb szaunából. Felugrottam a víz felé. Ekkor nagy zuhanórepülés közben izgalmat és félelmet éreztem egyszerre. Majd egy nagy csobbanás zaj és egész testemet a víz fedi be, levegőt sem kapok. Majd kidugom a fejem a vízből és nem fázok egyáltalán, úszok. Sőt, olyan érzésem van, hogy bárcsak maradhatnék több ideig a vízben mert érzem a meleg hatását, még mindig. Majd felmentem a lépcsőn, és a tűz mellé álltam, hogy melegedjek. Mikor kimentem akkor kezdtem el fázni. A szauna környékén tűz égett ilyen bádoghoz hasonló hengerben. A füst szaga miatt úgy éreztem magam akkor kicsit, mintha falun lennék. A szauna mellett kávézók, éttermek is vannak elég drága áron. A Salt szaunában különböző rendezvények is vannak pl. Dj-s party-k, moziest stb.

A bejegyzés trackback címe:

https://bence95-erasmus.blog.hu/api/trackback/id/tr9215299296

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása