Bence ErasmusON

Bence ErasmusON

4. Svédország

2020. szeptember 01. - Bennettailor

 

Ez is egy nagyon fontos fejezet az erasmus-szos időszakon illetve az egész életemben. Kezdjük azzal, hogy gyerekkoromban megalapozta sok dolog a Skandinávia iránti rajongásomat. Pettson és Findusz című mesét olvasták nekem  a nagyszüleim, ikeába jártunk bútorokért, meg persze a jó finom svédhúsgolyóért. 

 

img_20190428_120304.jpg

Nem csoda ,hogy mindig is vonzódtam észak és az északi országok iránt.  Nagyszüleim is északon élnek, pontosabban Észak-Magyarországon Szerencs és Tokaj között. Nem tudom írtam e de ha igen akkor elnézést: eredetileg Svédországba akartam erasmus-ra menni. Be is adtam a jelentkezésemet a Borås-ban lévő egyetemre, papírokat leadtam, ahogy  nagykönyvben meg van írva. A jelentkezési határidő szeptember 30.-a volt és a svéd egyetemről természetesen nagy élnézés kérések mellett, írták, hogy nem indul a szakom, így nem tudok menni. Nekem az erasmus az álmom volt. A Liszt Ferenc Repülőtér mellett egy raktárban dolgoztam sokat, délelőtt és délután is, sokszor egy nap kétműszakban, hogy fedezni tudjam az ezzel járól költségeket. Azt mondta az Elte-BTK nagyon kedves erasmus koordinátora; No para, írjak egy levelet egy más országba, mert ez nem az én, de még csak nem is a magyar egyetem hibája hanem Vis Major. Így is tettem: így esett a választás Norvégiára, nincs is olyan messze az én gyermekkori álomországomtól, és nincs sok különbség a két ország között.

Ez így is van :). Svédország ugyanolyan gazdag mint Norvégia, ott is kedvesek, nyugodtak az emberek. Ott is lehet mindenhol bankkártyával fizetni, a wc-s néninél is. Meg a buszokon a buszsöfőrök sem számolgatják az aprót, hanem náluk is pos terminál van. :) Tavalyi évben olvastam arról, hogy Svédországban akarják megszüntetni a kézpénzt és ún. e-koronát bevezetni. 

A nyelv is szinte teljesen ugyanaz: ha egy svéd és egy norvég ember beszélget egymással, megértik egymást. Anélkül, hogy tanulnák egymás nyelvét. :) Ezt a jelenséget hívják interskandináv kommunikációnak. 

Én április végén utaztam Göteborgba. Flixbusszal mentem ki, kb. 3,5 óra buszút Oslótol. Útközben láttam a gyönyörű norvég és svéd tájakat melyeket a Pettson és Findus című mesében is olvashattam. Mikor kiszálltam Göteborgban,s vettem jegyet a helyi buszjáratra norvégul beszéltem, megértettek engem és én is őket. Tényleg működik az interskandináv kommunikáció, nagyon megörültem ennek. Azért is utaztam Svédországba, hogy ezt kipróbáljam meg a bakancslistámon is rajta volt. Göteborgban az időjárás nem megfelelő  a sétálgatásra és városnézésre. Egy hétvégére mentem el, állandóan esett első nap ez eső, s esernyőt meg nem vittem. Teljesen eláztam még az alsónadrágom is vizes lett. Vicces volt ahogy a szállodai radiátoron melegítettem összes ruháimat. Mivel egy éjszakára mentem nem is vittem sok mindent. A szállodában a portásnő egyébként, azt mondta a Bence névre, hogy a barátjának az apjának a vezeténeve ez. Magyar pasija volt. Milyen kicsi a világ! :)

Göteborgban a városi múzeum nagyon érdekes, s interaktívan mutatja be a város életét. A svéd emberek ugyanolyanok voltak mint a norvégok tapasztalatom szerint, a svéd lányokról viszont més a helyzet. Kinézetre ugyanolyan gyönyörűek mint a norvég lányok.... legalábbis számomra. Ugyanis nekem elsősorban a szőke, kékszemű lányok tetszenek. Szóval a svéd nők szerintem nagyon barátságosak, és sokkal rámenősebbek is mint a norvégok. Göteborgban, érdemes megmézni, a Volvo Múzeumat, a Parkban sétálni az egyetem közelében. Már maga az, hogy a városban sétálhattam nagy élmény volt, mert láthattam építészeti remekműveket, ennek a városnak van archtitektúrája. Szemben Oslóval ami (számomra legalábbis) túl modern, nyomokban találni lehet ott is régi szép épületeket de csak ha nyitott szemmel jár az ember.

Lengyelország.....Na de ez, hogy jön ide... :D Hát úgy.... Itt is sokkal olcsóbb az ennivaló mint Norvégiában. Az alapvető élelmiszerek, üdítők, üveges ásványvizek, a kenyér is lényegesen olcsóbbak valamint ott lehet a LILD-ban előrekészített svédhúsgolyókat kapni. Vettem is nagyon sokszor, meg zsemlét és azt ettem mikor éhes voltam. Sok norvég jár svédországba át vásárolni. Mikor Oslóban sétáltam óriás plakátokon hirdették a ,hogy Nordby Supermarket. Az egy nagy bevásárló központ, a norvég-svéd határ mellett 140 km-re Oslótól. Mikor a határon átmentem akkor sok norvég rendszámú autót láttam, kicsit olyan mint amikor az osztrák sógorokhoz megyünk mi magyarok vásárolni és Nickelsdorfnál 80%-ban magyar rendszámú autók vannak, vagy ha Erdélybe utazunk barátok vagy rokonokat látogatni. :) Svédország árban drágább kicsit mint Németország de olcsóbb mint Norvégia.

Én is kihasználtam az olcsóságot, rengeteg édességet vettem olcsón amit beosztottam. Meg amikor este az esőben hazamentem egy nagy Mekis (volt egy mc donald's a szállodám mellett) szatyorral mentem be a szállodába. Az volt a "vacsorám". Közben feküdtem pihentem, és néztem svéd csatornákat meg BBC-t hallgattam. Zenét is hallgattam az ágyban este, végtelenül boldognak szabadnak, a teremtés koronájának éreztem magamat! 

Amikor Oslóba visszamentem örültem, újra a hazatértem. :) Elfáradtam eléggé, és ki is kellett mosni a ruháimat egyből mert elég sok gyötrelmen mentek keresztül. :D 

 Svédországban találtam mást ha már kajáról beszéltem: 

img_20190427_195438_1.jpg

 Icuka szerintem nagyon adja Svédországban is. :D 

img_20190427_150609.jpg

 

A bejegyzés trackback címe:

https://bence95-erasmus.blog.hu/api/trackback/id/tr7316172994

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása